Pośród komunikacyjnych planów magistratu jest odbudowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Wyszyńskiego. To mniej eksponowana część projektu budowy trasy na Psie Pole. Przedstawicieli Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu oraz wrocławskiej Akcji Miasto pytamy, jakby widzieliby tę inwestycję.
Inwestycja, która będzie realizowana niemalże równolegle do budowy
trasy tramwajowej na Psie Pole, to budowa torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego na odcinku Sienkiewicza – Jedności Narodowej. Na części tego blisko 1,4-kilemtrowego odcinka będzie to odbudowa istniejącej przed dekadami infrastruktury. Dawniej tramwaje kursowały tylko do ul. Prusa.
– Żeby tramwaj skutecznie, efektywnie pojechał na Psie Pole musi również powstać brakujący odcinek torowiska tramwajowego pomiędzy ulicą Sienkiewicza a Mostami Warszawskimi – tłumaczyła wiosną Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Wrocławski magistrat nie ma jeszcze żadnej dokumentacji, bo prezydent Jacek Sutryk nadal nie wybrał
ostatecznego wariantu realizacji. A przynajmniej nie podzielił się jeszcze nim z opinią publiczną.
Tramwaj na Wyszyńskiego – potrzebny czy nie? Ulica Wyszyńskiego ma ponad 20 metrów szerokości, z czego połowę zajmuje jezdnia przekroju 2x2. Odcinki Sienkiewicza – Prusa i Nowomiejska – Mosbacha to gęsta zabudowa mieszkalna. Natomiast pomiędzy Prusa a Nowomiejską znajdują się dwa parki: Edyty Stein i Stanisława Tołpy. To ta przestrzeń będzie do dyspozycji projektanta, który będzie musiał tutaj zmieścić jezdnię dla aut, torowisko tramwajowe, chodniki dla pieszych, drogę dla rowerów czy zieleńce.
Fot. Daniel Siwak | W przyszłości za oknem tramwaju będzie torowisko na ul. Wyszyńskiego
– To śródmiejska ulica, do której tramwaj po prostu pasuje – mówi krótko Jakub Nowotarski z Akcji Miasto oraz radny Rady Miejskiej Wrocławia.
– Po wybudowaniu tramwaju na Psie Pole torowisko na ulicy Wyszyńskiego będzie niezbędne. Będzie alternatywą dla ulicy Jedności Narodowej, która na ten moment funkcjonuje na granicy przepustowości oraz przeciążonej trasy plac Bema – Dworzec Główny – uważa Tomasz Paszko z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu.
Ulica Pomorska wzorcem dla przebudowy Wyszyńskiego Społeczników pytamy między innymi o to, w jakim kształcie powinna powstać ta inwestycja. W Akcji Miasto słyszmy, że to doskonały pomysł, aby na ul. Wyszyńskiego powróciły tramwaje.
– Na części ta ulica i tak ma po jednym pasie dla ruchu ogólnego, więc nie wpłynie to na ruch samochodów. Może jednak przyspieszyć transport publiczny dzięki wydzielonemu korytarzowi. Podobnie wyglądają okoliczne ulice jak Nowowiejska czy Sienkiewicza – tłumaczy Jakub Nowotarski.
Natomiast KSTM wskazuje, że ul. Wyszyńskiego powinna
wyglądać i posiadać przekrój jak ul. Pomorska. – Pas ruchu ogólnego, pasy dla komunikacji zbiorowej, pas ruchu ogólnego, a do tego chodniki i droga rowerowa. Ewentualnie dopuszczone lewoskręty z torowiska – opisuje Tomasz Paszko. – Budowa torowiska i przystanków typu wiedeńskiego powinna uspokoić ruch na tej ulicy, ale niekoniecznie go ograniczać.
Torowisko tramwajowe: plus dla pasażerów, minus dla mieszkańców? Z tym samym problem będzie mierzył się
projektant trasy na Psie Pole, jeżeli do realizacji zostanie wybrany wariant W2. Ten zakłada bowiem wjazd tramwajów w ciasną zabudowę mieszkalną, którą charakteryzuje odcinek pomiędzy ul. Zielną a rondem Lotników Polskich.
Jakub Nowotarski twierdzi, że w rozmowach z mieszkańcami o tej inwestycji, kluczową będzie kwestia hałasu. – Ogólnie tramwaje we Wrocławiu są głośne, co wynika w dużej mierze ze złego stanu torowisk. Ale mamy przykłady z innych miast, gdzie tramwaje są znacznie cichsze.
Fot. Daniel Siwak | Na skrzyżowaniu Wyszyńskiego i Nowowiejskiej może powstać lokalny węzeł przesiadkowy
Przedstawiciel KSTM wspomina jednak, że wykonanie torowiska w technologii, która powoli wytłumić drgania, jest obecnie jak najbardziej możliwe. – Warto też wspomnieć, że najnowsze tramwaje wrocławskie z fabryki PESA udało się tak zbudować, że są one najcichszym tramwajami w Polsce. Także sąsiedztwo trasy nie jest tak uciążliwe, jak jeszcze kilkadziesiąt lat temu – tłumaczy Tomasz Sielicki.
Nie znamy jeszcze ewentualnego kosztu budowy trasy na Wyszyńskiego pomiędzy ulicami Sienkiewicza a Jedności Narodowej. Wiadomo, że szacunki dotyczące samej trasy na Psie Pole wynoszą od 825 do 830 mln złotych – w zależności od przyjętego wariantu. Ostateczną kwotę poznamy przy rezerwie przetargowej i ofertach potencjalnych wykonawców.